Nové značení pneumatik v Evropské unii, Index rychlosti a hmotnosti, speciální značení
EU
štítek pro značení pneumatik poskytuje přehledné informace
o environmentálních a bezpečnostních charakteristikách pneumatiky na
základě hlavních kritérií, kterými jsou spotřeba paliva, brzdný výkon
na mokré vozovce a hlučnost. Od 1. května 2021 přibydou také dva symboly.
Symbol pro certifikaci zimních pneu 3PMSF ( tzv. alpský symbol) a symbol pro
pneu, které splnují certifikace jízdy na ledu = symbol označení
zledovatělého štítu. Pravdivost údajů snadno ověříte díky QR kódu.
Nepoctiví prodejci pneumatik mají utrum. Po načtení QR kódu z digitální
či tištěné verze EU štítku si totiž snadno ověříte, jestli se údaje
vztahují k vybranému dezénu. Slouží k tomu oficiální online databáze
EPREL, do které musí výrobce pneumatiky nahrát ke každému modelu
kompletní parametry EU štítku. Změny v hodnocení spotřeby a brzdné
dráhy Na staré verzi EU štítku výrobce známkoval spotřebu paliva a
brzdnou dráhu na mokru hodnotami A (nejlepší) až G (nejhorší), tedy
6 třídami (D bylo vynecháno). Na nové verzi etikety najdete škálování
písmeny A (nejlepší) až E (nejhorší), tedy pouze 5 tříd. Pneu určené
pro jízdu v zimě poznáte díky symbolu vločky Na EU štítku přibylo
i místo pro alpský symbol sněhové vločky (3PMSF). S novým označením
tak lehce poznáte, jestli směs zimních, celoročních či univerzálních
pneumatik vyhovuje evropským bezpečnostním standardům. Takové pláště
jsou vyrobeny pro extrémně nízké teploty a zajišťují minimálně o 25 %
lepší trakci na sněhu a ledu.Novinkou je i symbol zledovatělého horského
štítu. Ten potvrzuje, že plášť splňuje přísná bezpečnostní kritéria
pro jízdu na ledu. Značení hlučnosti je téměř beze změn Známkování
hlučnosti si prošlo jen mírným upřesněním a grafickou úpravou. Kromě
zvukových vln (1–3) uvidíte pod symbolem megafonu i značení A
(nejtišší) až C (nejhlučnější).
Přilnavost za mokra má zásadní význam z hlediska bezpečnosti. Štítky pneumatiky škálují z tohoto pohledu od A (nejlepší) po G (nejhorší). Rozdíl mezi A a G je až 30% délky brzdné dráhy. Přilnavost za mokra však není vhodný parametr k porovnání pro zimní pneumatiky. Praxe ukázala, že toto je jediný údaj ze štítků, který by mohl být pro řidiče důležitým vodítkem při výběru bezpečné pneumatiky. Tyto testy přilnavosti však neprovádí jedna homologovaná zkušebna, která by mohla zajistit určitou míru objektivity měření, ale podle evropské legislativy si každý výrobce zadává testování svých pneumatik u akreditovaných zkušeben, případně si testy těchto parametrů může provádět i sám, pokud má odpovídající zkušebnu. I když pro správné provádění těchto zkoušek byla vypracována komisí EU obsáhlá metodika, která by měla zajistit co nejvyšší míru objektivity měření, není tento krok považován za šťastný.
Pneumatiky lze podle štítků škálovat do kategorií A (nejúspornější) až G (nejméně úsporné) z pohledu valivého odporu, který je jedním z faktorů ovlivňujících hospodárnost pneumatik. Rozdíl mezi A a G může činit např. úsporu až 7,5 % paliva, což je cca 0,65 litru paliva na 100 km u průměrného vozu.Hodnota valivého odporu uvedená na štítku, je pouze jedním z faktorů ovlivňujících celkovou spotřebu vašeho vozidla. Proto tato hodnota bohužel nemá jasnou vypovídací hodnotu. Sami výrobci uvádí, že výrazně vyšší úspory paliva může řidič dosáhnout spíš pravidelnou kontrolou tlaku v pneumatikách a přiměřenou jízdou.
Hluk v dopravě je významný problém životního prostředí, určený:
Vnější hladiny hluku se dělí do 3 kategorií a měří se v decibelech (dB) ve srovnání s novými evropskými hladinami vnější hlučnosti pneumatik, které mají být zavedeny do roku 2016.
Předpis má za cíl zvýšení bezpečnosti a ekonomické a ekologické efektivnosti silniční dopravy propagací bezpečných a úsporných pneumatik s nízkými hladinami hluku. Také stanovuje rámec pro poskytování harmonizovaných informací v celém průmyslu o některých parametrech pneumatik.
Takové informace budou zákazníkům stále dostupné pomocí technických propagačních materiálů, včetně webových stránek výrobců. Některé pneumatiky jako protektorované pneumatiky, terénní pneumatiky a závodní pneumatiky jsou z této povinnosti vyjmuty.
Očekávané kumulativní výhody ze zvýšeného používání úsporných pneumatik povedou k úspoře až 4 milionů tun CO2 ročně (v závislosti na rychlosti transformace trhu směrem k úsporným pneumatikám), a také povede trh směrem k používání pneumatik se zlepšenými adhezními vlastnostmi za mokra.
Nová podoba EU štítku platná od 1. května 2021:
RFT – BRIDGESTONE – (Run Flat Technology)
SSR, CSR – CONTINENTAL – (Self Supporting Runflate)
DSST, ROF – DUNLOP – (Dunlop Self Supporting Technology)
RFT – FIRESTONE – (Run Flat Technology)
EMT, ROF – GOODYEAR – (Run On Flat)
ZP – MICHELIN (ZERO PRESURE)
R-F – PIRELLI – (Run Flat )
RUN FLAT – YOKOHAMA
XRP – KUMHO – (eXtended Runflat Perfomance)
HRS – HANKOOK
FR, FP, RPB, MFS, ML – Zkratky označující pneumatiky s ochranou
ráfku.
XL, RF, REINF – Zkratky eXtra Load a ReinForced označují zesílenou
pneumatiku.
ZR – Označuje speciální konstrukci pneumatiky určenou pro rychlosti nad
240km/h.
M+S – Mud + Snow (bláto + sníh) používá se k označení zimních nebo
celoročních pneumatik.
C – Pneumatiky pro užitkové (lehké nákladní) vozy.
HP – výkonné pneumatiky (High Performace).
UHP – vysoce výkonné pneumatiky (Ultra High Performace).
NO – Pneumatika homologovaná pro Porsche.
MO – Pneumatika homologovaná pro Mercedes.
J – Pneumatika homologovaná pro Jaguar.
* – Pneumatika homologovaná pro BMW.
OWL – Outlined White Lettering – bílý nápis na bočnici.
ROWL – Bílý nápis na bočnici.
OWT – Bílý nápis na bočnici.
RWL – Raised White Letter – bílý nápis na bočnici.
RBT – Vystouplé černé písmo.
BLT – Černé písmo na bočnici.
RBL – Vystouplá písmena bočnice.
S/T – Sport Truck.
A/T – All Terrain – univerzální pneu pro všechny typy terénu.
A/S – All Season – celoroční.
M/T – Mud Terrain – pneumatiky do blátivého terénu.
H/P – Highway Performace – dálniční provedení.
H/T – Highway Terrain – provedení pro dálnici i terén.