TMPS

Tyre Pressure Monitoring System

Od 1. 11. 2014 jsou výrobci automobilů povinni vybavit všechny nové osobní vozy pro evropský trh monitorovacím systémem kontroly tlaku v pneumatikách – TPMS (Tyre Pressure Monitoring System). Do teď se tato povinnost vztahovala pouze na nové vozy s homologací po 1. 11. 2012. To je jen stručná informace z norem evropské unie ES 661/2009 a ECE-R 64


Co všechno se za tím skrývá?

Povinná kontrola tlaku v pneumatikách je další z řady opatření EU pro zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Toto nové opatření patří do tzv. „bezpečnostního balíčku“, jehož součástí jsou už dříve zavedené technické úpravy:

• airbagy pro řidiče • systém aktivní bezpečnosti vozidla ABS • stabilizační systém ESP

Zásadním důvodem pro zavedení povinné kontroly tlaku v pneumatikách je i ekologie. Evropská unie očekává, že s pomocí monitorovacího systému TPMS by se v Evropě mělo ročně ušetřit více než 1 mld. litrů paliva a zhruba 4,8 milionů tun CO2 , což určitě nejsou zanedbatelná čísla.

Dlouhodobé zkušenosti s monitorovacím systémem tlaku TPMS mají v USA. Tam je tento systém povinný už od roku 2006 a statistiky dokazují, že jeho zavedení mělo pozitivní dopad na nehodovost.

Jaké systémy TPMS jsou schválené v EU?

Směrnice ECE-R 64 neurčuje konkrétně, jaký systém má být ve vozidlech nainstalovaný. Předepisuje pouze jejich funkci a parametry. Ty splňují aktuálně oba základní systémy monitorování tlaku v pneumatikách, tedy přímý i nepřímý.

Přímý systém TPMS Kontrolu tlaku zajišťují tlakové sensory spojené s ventilky umístěné na disku a uvnitř pneumatiky. Zaznamenané informace o tlaku a teplotě vzduchu v pneumatice jsou okamžitě zobrazovány na displeji palubní desky. Protože ale všechny alu disky nejsou vhodné pro montáž tlakových sensorů TPMS, je nutné dbát na jejich homologaci. Výrobci disků se však na tuto technickou změnu včas připravili a homologovali nové modely alu kol pro přímé systémy TPMS. Například největší evropský dodavatel litých a ocelových kol, zastupující značky AEZ, DOTZ, DEZENT a ENZO, má všechna alu kola homologovaná pro TPMS už od konce roku 2012.

Přímý systém kontroly tlaku používají již nyní například výrobci automobilů Ford, Renault, Citroen, Peugeot nebo Hyundai.

Výhody:

  • Zaznamenává přesný tlak a teplotu v každé pneumatice zvlášť
  • Měří tlak i na stojícím vozidle
  • Dokáže monitorovat i tlak v rezervním kole, pokud je na vozidle
  • Podává okamžitě informace o defektu nebo pozvolném úniku vzduchu

Nevýhody:

  • Pokud používáte dvě kompletní sady kol (letní a zimní), musíte osadit sensory všech 8 kol
  • Při výměně sensoru nebo celého alu kola s jiným sensorem, je nutné spárování s řídící jednotkou (provádí servis), pokud není vozidlo vybaveno softwarem pro automatické párování
  • Spárování s řídící jednotkou je nutné i při rotaci kol na vozidle
  • Vícenáklady – kontrola těsnosti sensoru, stavu baterie sensoru, výměna opotřebených dílů
  • Vyšší cena v porovnání s nepřímým systémem

Jak ovlivní přímý TPMS výměnu pneumatik?

V případě použití přímého systému doporučujeme přenechat výměnu pneumatik na odbornícíchv servisu. Ti vám nejen vymění pneumatiky bez poškození sensorů, ale současně zkontrolují i jejich těsnost, stav baterie sensoru a případně vymění důležité součásti. Po montáži na vozidlo pak spárují jednotlivé sensory s řídící jednotkou. Pokud chcete použít na nový vůz s přímým systémem kontroly tlaku starší sezonní sady kol, musíte všechna kola nechat opatřit tlakovými sensory.

Nepřímý systém TPMS

Tento systém neměří tlak v pneumatice, ale s pomocí systému ABS a ESP porovnává rychlost otáčení a vibrace každého kola. Systém analyzuje data a po vyhodnocení je odesílá do palubního počítače, kde se nezobrazují hodnoty tlaku, ale jen informace o stavu konkrétního kola. Jedná se tedy o softwarový monitoring, který je levnějším, ale pomalejším řešením.

Výhody:

  • Jednoduchá montáž – úprava software ABS a ESP
  • Nevznikají vícenáklady v pneuservisu
  • Bezúdržbové
  • Nízké pořizovací náklady

Nevýhody:

  • Nižší rychlost detekce úniku vzduchu
  • Zaznamenává informace jen u jedoucího vozidla
  • Neudává hodnotu tlaku v pneumatice, nekontroluje rezervní kolo
  • Nutný reset nastavení po výměně kola nebo dofouknutí

Nepřímý systém monitorování tlaku v pneumatikách používá u svých nových vozidel automobilka Škoda a celý koncern Volkswagen, dále BMW nebo Mercedes. Přestože poslední generace nepřímých systémů zaznamenaly velký pokrok v detekci změny tlaku, jejich reakční doba zůstává dál výrazně pod odezvou přímých systémů. Například 30 % únik vzduchu v běžné cestovní rychlosti umí tyto nepřímé systémy detekovat v čase okolo jedné minuty. Avšak i přes tuto delší reakční dobu, nepřímé systémy bezpečně splňují limity dané směrnicí EU. Předpokládá se však, že právě zdokonalené nepřímé systémy budou v budoucnu tvořit základní výbavu většiny nových osobních vozidel.

Proč je důležité kontrolovat tlak v pneumatikách?

Správně nahuštěné pneumatiky zásadně ovlivňují jízdní vlastnosti vozu, a to především jeho brzdnou dráhu, na které často záleží i lidský život. Jízdou se špatně nahuštěnými pneumatikami se snižuje jejich životnost zhruba o 20 % a současně zvyšuje spotřeba paliva až o 5 %.

Společnost Dunlop, která vyvíjí jeden z monitorovacích systémů, při svém rozsáhlém průzkumu mezi řidiči zjistila, že v Evropě dlouhodobě jezdí zhruba 50 % řidičů na podhuštěných pneumatikách.

Co znamená toto nařízení pro majitele starších vozů

TNařízení EU se zatím vztahuje pouze na nová osobní vozidla vyrobená po 1. 11. 2014. Řidiči starších vozů si nemusí dodatečně instalovat tlakové monitorovací systémy. Dá se však předpokládat, že za několik let, a po dalším zdokonalení monitorovacích systémů, budou systémy kontroly tlaku povinné také u starších vozidel vyrobených před 1. 11. 2014.

Systémy TPMS a předpisy a přestupky

V případě kontroly dopravní policií je nefunkční systém TPMS zatím tzv. malým přestupkem, kterýnení pokutovaný ani trestaný odebráním bodu. Mělo by dojít pouze k upozornění řidiče na nutnost opravy. Při kontrole na STK však musí být, ve vozidle vybaveném systémem na kontrolu tlaku v pneumatikách, tento systém funkční, jinak není vozidlo způsobilé provozu. V případě nehody vozidla může být nefunkční monitorovací systém TPMS i důvodem pro krácení platby pojišťovnou z důvodu špatného technického stavu vozidla.